LET OP
Door verschillende oorzaken kan het voorkomen dat bij de kenmerken de status wel/geen monument niet correct wordt weergegeven.
Wilt u zeker weten of een pand een monument is, check dan https://www.amsterdam.nl/kunst-cultuur/monumenten/
Kromme-Mijdrechtstraat 25 1079KN Amsterdam |
|
Zaaknummer: | Z2022-Z002111 |
Aanvraagnummer: | 6835743 |
Advies aan: | Stadsdeel Zuid |
CRK welstand - Z2022-Z002111-001 - Conceptaanvraag Rijksmonument | |
Behandeld: 15-06-2022 door Commissie 2A | |
Niet akkoord Aanleiding De aanvraag gaat over het vervangen van de kapbeplating en afwerking van de tramremise. Het complex dat door de Dienst der Publieke Werken tot stand is gekomen als ‘Hoofdremise van de Gemeentetram’ is van 1925 tot en met 1930 gerealiseerd. De centrale vraag is of wijzigingen passen binnen de constructieve- en architectonische karakteristieken van het orde 1 complex. Kader Welstandsnota: De Schoonheid van Amsterdam 2016 Ruimtelijk systeem: Gordel '20-'40 (4), Plan Zuid (4B) Gebied: Rivierenbuurt (0421) Waardering: Orde 1 Welstandsniveau: Beschermd Conclusie Door de wijze van bevestigen en vraagtekens bij het voorgestelde materiaal past het voorstel nog onvoldoende binnen de constructieve- en architectonische karakteristieken van het Orde 1 complex. Onderbouwing De bestaande dakplaten, Bimsbetonplaten, zijn in zeer slechte conditie. Op diverse plaatsen vallen delen van de platen naar beneden. Er wordt voorgesteld om de Bimsplaten te vervangen door kunststofplaten voorzien van isolatie. In het verleden is het glas al eens door kunststof vervangen. Ook deze platen zijn in slechte conditie en worden vervangen. De bestaande staalconstructie is oorspronkelijk en licht uitgevoerd, die kan geen extra gewicht dragen. Het is voorstelbaar dat de oorspronkelijke dakplaten worden vervangen. Vervangende dakplaten met een gelijke vormgeving (materiaal, structuur, kleur) zijn het uitgangspunt. Dit dient nader met een mockup afgestemd te worden. De bevestiging is te veel aanwezig en doet afbreuk aan de monumentale waarden. Hiervoor dient een betere oplossing gevonden te worden. Nog in goede staat zijnde platen dienen op een bepaald deel van het dak teruggeplaatst en geconcentreerd te worden, bij voorkeur waar historische trams gestald staan. Het haalbaarheidsonderzoek dateert uit 2013 en lijkt achterhaald te zijn. Hierin worden kunststofdakplaten als vervanging voorgesteld. Nadere informatie dient aangeleverd te worden, eventueel aangevuld met referentieprojecten. |
CRK monumenten - Z2022-Z002111-002 - Conceptaanvraag Rijksmonument | |
Behandeld: 15-06-2022 door Commissie 2A | |
Niet akkoord Aanleiding De aanvraag gaat over het vervangen van de kapbeplating en afwerking van de tramremise. Het complex dat door de Dienst der Publieke Werken tot stand is gekomen als ‘Hoofdremise van de Gemeentetram’ is van 1925 tot en met 1930 gerealiseerd. De centrale vraag is of de wijzigingen gevolgen hebben voor de monumentale waarden van het remisecomplex. Kader Beleidskader toetsing ingrepen en/of herstel van monumenten (2016) Monument: Rijksmonument Conclusie Door de wijze van bevestigen en vraagtekens bij het voorgestelde materiaal heeft het voorstel negatieve gevolgen voor de monumentale waarden. Onderbouwing De bestaande dakplaten, Bimsbetonplaten, zijn in zeer slechte conditie. Op diverse plaatsen vallen delen van de platen naar beneden. Er wordt voorgesteld om de Bimsplaten te vervangen door kunststofplaten voorzien van isolatie. In het verleden is het glas al eens door kunststof vervangen. Ook deze platen zijn in slechte conditie en worden vervangen. De bestaande staalconstructie is oorspronkelijk en licht uitgevoerd, die kan geen extra gewicht dragen. Het is voorstelbaar dat de oorspronkelijke dakplaten worden vervangen. Vervangende dakplaten met een gelijke vormgeving (materiaal, structuur, kleur) zijn het uitgangspunt. Dit dient nader met een mockup afgestemd te worden. De bevestiging is te veel aanwezig en doet afbreuk aan de monumentale waarden. Hiervoor dient een betere oplossing gevonden te worden. Nog in goede staat zijnde platen dienen op een bepaald deel van het dak teruggeplaatst en geconcentreerd te worden, bij voorkeur waar historische trams gestald staan. Het haalbaarheidsonderzoek dateert uit 2013 en lijkt achterhaald te zijn. Hierin worden kunststofdakplaten als vervanging voorgesteld. Nadere informatie dient aangeleverd te worden, eventueel aangevuld met referentieprojecten. |
Door verschillende oorzaken kan het voorkomen dat bij de kenmerken de status wel/geen monument niet correct wordt weergegeven.
Wilt u zeker weten of een pand een monument is, check dan https://www.amsterdam.nl/kunst-cultuur/monumenten/