LET OP
Door verschillende oorzaken kan het voorkomen dat bij de kenmerken de status wel/geen monument niet correct wordt weergegeven.
Wilt u zeker weten of een pand een monument is, check dan https://www.amsterdam.nl/kunst-cultuur/monumenten/
Haringbuisdijk 975 1086VA Amsterdam |
|
Zaaknummer: | Z2021-O005330 |
Aanvraagnummer: | 6443399 |
Advies aan: | Stadsdeel Oost |
CRK welstand - Z2021-O005330-001 - Conceptaanvraag Woonboot | |
Behandeld: 18-12-2021 door Commissie 3 | |
Niet akkoord, tenzij Aanleiding In het stedenbouwkundig plan voor het Sluishuis bij Zeeburg is rondom het appartementengebouw een waterprogramma opgenomen met onder meer 34 ligplaatsen voor varende woonschepen. Voor waterkavel 18 wordt de bestaande Spits Gluckhaania (voorheen Essex) voorgesteld, gebouwd in 1929 bij Scheepswerf Hellemans in Boom met de afmetingen l.38,87 xb.5,04m. De centrale vraag is of het bestaande schip voldoet aan de welstandsnormen voor dit gebied, voldoende kwaliteit heeft en past in de omgeving. Kader Welstandsnota: Welstand op het water 2018 / De Schoonheid van Amsterdam 2016 Ruimtelijk systeem: Buiten-IJ Welstandsniveau: Gewoon Conclusie De aanpassing van de salonroef, welke deels verzonken is in het achterdek, naar een paviljoenroef, welke de volledige breedte van het achterdek inneemt en is opgeboeid, is voorstelbaar. Echter de hoogte van de opbouwen en zeker in relatie tot de inkorting naar 30m doen afbreuk aan het beeld en de geloofwaardigheid van het type Franse paviljoenspits. Onderbouwing De ‘Spits’ is een type vrachtschip met een steile voorsteven, een bol voorschip en bol achterschip met doossteven en aangehangen roer. Het zijn lange relatief smalle schepen met een groot vrachtruim in verhouding tot de breedte. Spitsen hebben lage opbouwen, deels verzonken of onderdeks, en weinig zeeg. De maatvoering is afgestemd op de kanalen in België en de sluizen in Frankrijk en bedraagt meestal 38 tot 39 meter in de lengte en 5 meter in de breedte. Met de opkomst van de motorschepen in de jaren ’20 is gezocht naar de ideale vorm van het achterschip, om er zo efficiënt mogelijk de machinekamer en de woning in onder te brengen zonder aan laadruimte in te boeten. De Strasbourg (of Straatsburger) spits is de spits zoals die vaak in Frankrijk werd gebouwd Ze lijken op de Belgische spitsen, maar hebben opvallend minder zeeg. De woning is achter de stuurhut onder het achterdek in een zogeheten paviljoenroef. Het achterdek is ten hoogste 60cm opgeboeid en bezorgt het schip een opvallend volle kont. Op het paviljoen staat de stuurhut, die gedeeltelijk in het paviljoen verzonken is. De bestaande spits wordt ingekort tot 30m omdat de maximale lengte van de ligplaats 30m is. Hoewel ze daarmee al een belangrijk kenmerk verliest, is een inkorting in het midden van het schip voor deze ligplaats voorstelbaar. Omdat een spits zeer weinig zeeg heeft en het welstandsniveau gewoon is. Kenmerkende elementen van schepen en vaartuigen passend bij het type of benodigd voor de vaart dienen behouden te worden als zijnde voor- en achter ankers, navigatiemast e.d.. De kleurstelling is passend. De overige aanpassingen komen te veel uit de woonwensen voort en doen afbreuk aan het beeld en de geloofwaardigheid van het type Franse paviljoenspits: - De opbouwen zijn te hoog en ogen nog hoger omdat het schip ongeveer 9 meter wordt ingekort. Het is niet voorstelbaar om 2 woonlagen te realiseren in de paviljoenroef en de stuurhut. De verhoging van het paviljoendek loopt te ver naar achteren door. - De achterste vier lichtranden in het paviljoen doen afbreuk aan het beeld. - Patrijspoorten in de romp om uitzicht te genereren zijn voorstelbaar ter hoogte van de luikenkap. De patrijspoort onder de stuurhut, ten behoeve van de ‘‘machinekamer, is ook voorstelbaar. De voorste patrijspoorten, in de ronding van de boeg met de karakteristieke schuurlijsten, en de patrijspoorten onder de herften doen afbreuk aan het beeld. Daglicht in het vooronder of onder het voordek zal meer scheeps of authentiek verkregen moeten worden. - De aanpassing van een ronde luikenkap naar een Friese luikenkap is voorstelbaar. Een gelaste luikenkap is voorstelbaar mits de vorm, de luiken, de den en de overige detaillering behouden blijven. Het is de commissie nog niet duidelijk hoe de nieuwe kap eruit komt te zien. Ook is nog niet duidelijk hoe de buitenkeuken in het beeld gaat passen. - De deksel van een herft is een luik, het past niet om daar een raam of vluchtluik in te maken. |
Door verschillende oorzaken kan het voorkomen dat bij de kenmerken de status wel/geen monument niet correct wordt weergegeven.
Wilt u zeker weten of een pand een monument is, check dan https://www.amsterdam.nl/kunst-cultuur/monumenten/