LET OP
Door verschillende oorzaken kan het voorkomen dat bij de kenmerken de status wel/geen monument niet correct wordt weergegeven.
Wilt u zeker weten of een pand een monument is, check dan https://www.amsterdam.nl/kunst-cultuur/monumenten/
Stationsplein 15 1012AB Amsterdam |
|
Zaaknummer: | Z2024-041285-001 |
Aanvraagnummer: | |
Advies aan: | Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (NZKG) |
COK monumenten - Z2024-041285-002 - Conceptaanvraag Rijksmonument | |
Behandeld: 05-02-2025 door Commissie 1B | |
Niet akkoord Aanleiding De in 2002 verwijderde rijtuigkappen en centrale entreeluifel worden herplaatst. Daarbij worden onderdelen gerestaureerd, aangepast en gereproduceerd. De centrale vraag is of de voorgestelde werkwijze de monumentale waarde voldoende respecteert en tot een duurzame oplossing voor herstel van het beeld zorgen. Kader Beleidskader toetsing ingrepen en/of herstel van Monumenten 2016 Monument: Rijksmonument Conclusie Het wordt gewaardeerd dat de voorstellen in een vroeg stadium met de commissie worden besproken. Het onderzoek is zeer compleet en helder. Voor de rijtuigkappen kan de commissie het voorstel in hoofdlijnen volgen. Waarbij wel nog verder onderzoek/onderbouwing voor de gietijzeren kolommen wordt gevraagd. De entreeluifel vraagt nog een ontwerpslag. Wanneer het uitgangspunt is deze in de geest van Cuypers te herstellen, moet dit ook tot in detail gebeuren. De commissie vraagt om het verder doorgewerkte plan in overleg met de restauratie-architect nogmaals als conceptaanvraag voor te leggen. Onderbouwing Er is veel onderzoek gedaan naar het mogelijk kunnen behouden van de gietijzeren kolommen. De commissie wordt graag meegenomen in deze afweging, waarin duidelijk wordt wat de alternatieven voor gevolgen hebben voor het beeld van de overkappingen. Ook wordt gevraagd hierin mee te nemen of het mogelijk is slechts enkele kolommen te vervangen en op trek te belasten. Daarnaast geeft de commissie voor de verdere uitwerking van de rijtuigkappen de volgende opmerkingen en aanbevelingen mee: - EPDM sluit niet aan bij het historische beeld van de rijtuigkappen, een meer passend materiaal is gewenst; - hergebruik van zoveel mogelijk materiaal (gootbodems, sierlijsten, rozetten etc); - spanten opbouwen uit twee profielen en deze weer mechanisch aan elkaar te bevestiging (historische wijze?); - aansluiting van de nieuwe staven op de gevel inzichtelijk maken; - uitvoeren kleurhistorisch onderzoek; - een oplossing voor de dieselgenerator meenemen in de planvorming; - verlichting terughoudend mee-ontwerpen, waarbij ook aandacht gevraagd wordt voor de relatie met de aanlichting van het gebouw als geheel. De entreeluifel wordt grotendeels teruggebouwd naar de situatie zoals deze in de jaren '80 van de vorige eeuw ontstaan is. De modernere luifel is toen bekleed met meer ornamentiek in lijn met de rijtuigkappen. Voor dit aspect vraagt de commissie, naast een verdere onderbouwing vanuit de restauratie visie, ook echt een hoogwaardig ontwerp. Het betreft hier de hoofdentree van het Centraal Station. Het herstellen 'naar Cuypers toe', vraagt meer ambitie dan in het verleden is gedaan. Nu is het moment om een goede, passende kwalitatief hoogwaardige luifel te maken. Dit staat het hergebruik van materiaal in de ogen van de commissie overigens niet in de weg. Het terugbrengen van de belettering op de luifel ontkracht de verder restauratieve aanpak en is te dominant. Geadviseerd wordt hier een meer passende oplossing voor te vinden. Daarnaast wordt ook bij deze luifel aandacht voor de dakafwerking en verlichting gevraagd. |
Door verschillende oorzaken kan het voorkomen dat bij de kenmerken de status wel/geen monument niet correct wordt weergegeven.
Wilt u zeker weten of een pand een monument is, check dan https://www.amsterdam.nl/kunst-cultuur/monumenten/